Уникаємо помилок при прийнятті важливих рішень

pixabay.com/geralt

Наш мозок завжди прагне заощадити енергію, тому зазвичай обирає найпростіший шлях. Якщо ми не робимо зусилля і не включаємо свідомість, то наше мислення виявляється досить стереотипним.
Часом доводиться потрудитися, щоб уникнути пасток мозку. Але це варто того, оскільки такі пастки ведуть до помилок і можуть дорого нам обійтися, особливо коли ми приймаємо важливі для себе рішення.

Когнітивна пастка 1. Ефект ореолу.
Ми схильні переоцінювати здібності успішних людей. Красиві люди здаються нам ще й розумними. Пам'ятайте, що якщо у людини є одна гарна риса, це ще не означає, що він ідеальний. Те ж саме стосується, до речі, й організацій.

Когнітивна пастка 2. Вище середнього.
Більшість людей переоцінює свої можливості, вважаючи себе «вище середнього». Наприклад, 75% керівників вважають, що належать до 20% кращих менеджерів. 90% водіїв оцінюють свої навички водіння вище середнього рівня. Як ви себе оцінюєте?

Когнітивна пастка 3. Ймовірніше те, що знайоме.
При прийнятті рішень наш мозок покладається на найбільш доступну інформацію, і може невірно оцінювати вірогідність подій: першим нам в голову приходить не сама ймовірна подія, а найяскравіше в нашій пам'яті.
Якщо ми знайомі з людиною, яка виграла у лотерею, ми починаємо переоцінювати власні шанси виграти. Нам здається, що події, які висвітлює телебачення, трапляються часто. Наприклад, після репортажу про вбивство люди частіше схильні думати, що в минулому році рівень злочинності значно виріс. Насправді це не так. Просто телебачення вміє робити репортажі, які запам'ятовуються.

Когнітивна пастка 4. Знайоме надійніше.
Коли ми робимо вибір, то схильні спиратися на знайомі аспекти, які можуть не мати ніякого відношення до суті вибору. Американські дослідники з'ясували, що люди, чиє ім'я починається на букву «P», значно частіше вибирають Pepsi, а ті, чиє ім'я починається на букву «C», частіше вибирають Coke. Чим більше загальних букв в назві торгової марки і нашому імені, тим вище ймовірність, що ми виберемо саме цей бренд.

Когнітивна пастка 5. Якщо треба всім, треба і мені.
Інші люди впливають на наші рішення в набагато більшому ступені, ніж ми думаємо. Всі ми, на жаль, схильні до «стадного» почуття.

Когнітивна пастка 6. Я так і знав.
Після того як подія відбулася, ми схильні думати, що спочатку знали всі факти і цілком могли передбачити цю подію. Під час експериментів люди бувають дуже здивовані, коли переконуються, що насправді не знали всіх фактів або неправильно їх інтерпретували, і тому склали невірний прогноз.

Когнітивна пастка 7. Рожеві окуляри.
Ми схильні оцінювати минулі події більш позитивно, ніж вони були насправді.

Когнітивна пастка 8. Тут бачу, тут не бачу.
Ми схильні вибирати з усього масиву інформації тільки ту, яка підтверджує нашу споконвічну точку зору. Інформацію, яка суперечить їй, ми зазвичай ігноруємо.

Когнітивна пастка 9. Стереотипи.
Ми схильні приписувати людям певні якості в залежності від їх приналежності до якої-небудь групи. Експерименти показують, що такі стереотипи є навіть у людей, які вважають політкоректність однією з головних цінностей і свідомо дотримуються цього переконання в житті.

Когнітивна пастка 10. Страх втрати.
Втративши щось, ми засмучуємося більше, ніж коли не отримуємо того, що могли б отримати. І звичайні люди, і цілі компанії в першу чергу намагаються уникнути незначних збитків, а не максимізувати можливий прибуток.

Когнітивна пастка 11. Ефект поспіху.
Коли немає часу подумати, люди діють менш етично. Тобто чим менше ми даємо людині часу подумати, тим більше корисливим буде її рішення. Професор Мерніган повідомляє: в ході експерименту в 87% випадків люди не орієнтувалися тільки на особисту вигоду при прийнятті рішень, коли їм давали три хвилини на роздуми. А коли рішення треба було прийняти негайно, кількість таких випадків скоротилося до 56%. Особистий інтерес - інстинктивна реакція на зовнішні подразники, і тільки свідоме міркування робить вибір більш етичним і соціальним.

Когнітивна пастка 12. Сліпа пляма.
Якщо прочитавши про попередні помилки, ви вирішили, що не схильні до них, значить, ви потрапили в цю когнітивну пастку. Більшість людей вважає, що менше за інших схильні до когнітивним помилок. Однак дослідження доводять, що навіть найбільш раціональні люди стають жертвами самообману.

Когнітивна пастка 13. Якоріння.
Насправді, когнітивних пасток дуже багато. Але у нашому списку останньою буде помилка якоріння, яка небезпечна при прийнятті важливих фінансових рішень.

Уявіть, що одній групі людей показали таку послідовність:
9 × 8 × 7 × 6 × 5 × 4 × 3 × 2 × 1
А іншій групі таку послідовність:
1 × 2 × 3 × 4 × 5 × 6 × 7 × 8 × 9

Коли випробовуваних попросили швидко назвати приблизний результат, то перша група називала показники набагато вище, ніж друга група (в середньому 4200 проти 500).

Справа в тому, що наш мозок отримав «якір» на перших цифрах. Якщо цифри великі (9-8-7), ми завищуємо підсумковий результат, а якщо, навпаки, малі (1-2-3), то недооцінюємо його.
Цікаво, що якоріння має відстрочений ефект. Якщо відразу після експерименту попросити учасників назвати середню вартість пляшки вина або коробки цукерок, то перша група знову назве цифри вище, а друга - нижче. Іншими словами, якщо ви менеджер, пам'ятайте: обговоривши на початку зустрічі угоду вартістю в кілька мільйонів доларів, ви набагато легше дасте добро на витрати в 200 000 дол. Якщо обговорення провести в зворотному порядку, результат буде іншим.

Джерело: brainum